Jak dopadla anketa týkající se pohotovostí?
Martin Grym Anketa byla ukončena, výsledky vyhodnoceny Jaké byly cíle ankety? Před analýzou výsledků ankety si krátce připomeňme její záměry a cíle: Pohotovosti byly poměrně horkým tématem diskusí. Bylo a je jasné, že tento typ služeb s sebou nese pro jejich poskytovatele různé problémy. Při reflexi všech aspektů této problematiky přijalo představenstvo záměr poskytovatelům pohotovostních služeb pomoci, a to prostřednictvím medializace jejich pohotovostních pracovišť a zpřehledněním jejich činnosti pro koncové uživatele, majitele zvířat. Cílem bylo shromáždit seznam všech pracovišť, které poskytují pohotovostní servis a zároveň mají o tento druh medializace zájem. Smyslem projektu je tedy nejen pomoci chovatelům zrychlit a zefektivnit hledání pohotovostního pracoviště, ale především pomoci poskytovatelům služeb své služby prostřednictvím komorového webu nabídnout a účinně popsat jejich konkrétní nabídku i konkrétní podmínky jejich poskytování. Výsledkem projektu by měla být mapa ČR přístupná na webových stránkách Komory, na které se budou zobrazovat jednotlivé typy pohotovostních pracovišť tak, aby bylo možné rychle a bezproblémově zobrazit seznam poskytovatelů veterinárních pohotovostí na daném území, ale i nabídku a konkretizaci jimi poskytovaných služeb, případně i smluvních obchodních podmínek pro jejich realizaci.
Kdo odpovídal? Celkem se ankety zúčastnilo 75 respondentů. Anketa byla přístupná 2 měsíce, od 27. 2. do 30. 4. 2020. Z celkem 14 krajů měly "své respondenty" téměř všechny, neodpověděl nikdo pouze z kraje Pardubického. Nejvíce byl zastoupen Ústecký kraj (12), po něm Jihomoravský a Zlínský (oba po 9) a poté Královéhradecký (8). Nejvíce respondentů bylo z okresu Žďár nad Sázavou (5). Jaké jsou nejčastější formy pohotovostí? Bezmála 60 % respondentů drží pohotovost pouze na telefonu a po zavolání chovatele se oba ve stanovený čas sejdou na domovském pracovišti veterinárního lékaře. Druhou nejčastější formou je veterinární lékař na telefonu, který ale na zavolání dojede přímo k chovateli (bezmála 12 %). Nonstop pracoviště, nerozlišující ve své činnosti den a noc, pracovní den a svátek, označili jako své působiště jen dva respondenti (2,6 %). Nemálo kolegů drží pohotovost na telefonu, ale ve volnějším režimu: telefon zvedají pouze v případě, když jsou právě v místě svého bydliště (cca pětina respondentů). Naprostá většina respondentů udala, že pohotovost drží mimo pracovní dobu (noční hodiny), celodenně o víkendech a svátcích. Více než polovina (50,7 %) pohotovost poskytuje výlučně prostřednictvím svého pracoviště, téměř všichni ostatní (42 %) pak prostřednictvím svého, ale i dalších pracovišť, kam přeposílají pacienty pro konkrétní specifické úkony. Polovina respondentů nabízí pohotovost setrvale (49,3 %), ostatní jen ve vyhrazenou a jasně definovanou dobu (noci, víkendy, svátky). Necelá polovina respondentů (43 %) provádí v rámci pohotovostních služeb jen některé chirurgické zákroky (nejčastěji neprovádějí chirurgická řešení akutních diskopatií, ortopedickou chirurgii, hrudní chirurgii, ale někdy ani GDV a zákroky na střevech). Více než čtvrtina (26 %) naopak provádí v zásadě všechny chirurgické výkony, které se na pohotovostech běžně objevují. Bezmála polovina respondentů (47 %) poskytne pohotovostní ošetření komukoli, kdo o něj požádá, nicméně velká část (42 %) ošetřuje jako pohotovostní pouze akutní a neodkladné případy. Jaké je portfolio pacientů? Nejvíce respondentů ošetřuje psy, kočky a drobná zvířata (47 %), v těsném závěsu jsou pak smíšené praxe (43 %). Vzkazy pro veřejnost: chovatelskou i odbornou Je zcela zjevné, že veterinární lékaře provozující pohotovostní servis trápí především špatné pochopení charakteru této služby ze strany chovatelů. Spousta z nich totiž nevnímá pohotovostní ordinační hodiny jako nabídku pomoci v naléhavých, akutních, krizových a neodkladných situacích, ale vnímají ji jako "rozšířenou otevírací dobu hypermarketu před Vánoci". Požadují tudíž ošetření neakutních, často chronických stavů, či se dokonce dožadují běžné kurativy, protože "přes den jsou v práci a nemají čas". Respondenti také volají po zdůraznění potřeby za nadstandardní služby zaplatit - z diskuse vyplývá, že pohotovostní příplatek se pohybuje od 500 do 1500 Kč. Zaznívají i hlasy, že pracoviště, které pohotovost pro své klienty nezajišťuje, by mělo mít povinně smluvně zajištěno případné ošetření na jiném pracovišti. Jiní naopak druhé vyzývají, aby pacienty, které běžně neošetřují a ošetřovat neumí, raději referovali jinam, než se jim snažili za každou cenu "nějak" pomoci. V některých případech by byl taktéž zájem o vzájemnou alternaci pracovišť tak, aby kupř. na území jednoho okresu vždy v aktuální dobu sloužilo jedno pracoviště, které bude následně vystřídáno jiným. Bohužel v některých částech republiky popisují respondenti nekolegiální jednání a neschopnost či neochotu se v rámci okresu domluvit. Naopak v některých spolupráce funguje dobře a jednotlivá pohotovostní pracoviště si vzájemně pacienty dle potřeby či nutnosti referují. Poděkování a další výhled Mediální komise děkuje všem kolegům, kteří se do ankety zapojili. Pracujeme na vytvoření interaktivní mapy, jak bylo v úvodu tohoto projektu přislíbeno. Podrobnější informace přineseme ve chvíli, kdy bude aplikace nachystána. Podrobné výsledky ankety můžete najít na https://www.vetkom.cz/informace-a-formulare/vysledky-anket/vysledky-dotazniku-k-zajisteni-pohotovostnich-sluzeb/ Martin Grym |