Obraz na titulce – Józef Marian Chełmoński; Koroptve ve sněhu
Józef Marian Chełmoński: Na počátku 19. století před napoleonskými válkami si v polském umění konkurovaly dva styly. Klasicismus a romantismus. Ten druhý se nakonec okolo 1830 prosadil a samozřejmě i romantismus čekal v budoucnu podobný osud. Přichází nový styl pozitivismus a historismus a i tyto dva styly jsou na konci 19. století nahrazeny novým, který známe pod názvem Jugendstyl. Józef Marian Chełmoński, autor obrazu, který je na titulní stránce únorového časopisu Zvěrokruh, se narodil 7. listopadu 1849 na usedlosti Boczki. V letech 1867–1872 studoval veVaršavě v ateliéru Wojciecha Gersona. Po pěti letech studia kresby odchází do Mnichova, kde se zapisuje na Akademii krásných umění. Svým zevnějškem vzbudil značnou pozornost. Oblečen do tmavě modrého kabátce a rudých, přiléhavých kalhot ruské kavalerie, s dirigentskou čepicí na hlavě byl nepřehlédnutelnou postavou. V Mnichově studuje tři roky a v roce 1875 odchází do Paříže a začíná zde spolupracovat jako ilustrátor s pařížským „Le Monde Illustré“. Podnikl studijní cestu do Itálie a na Ukrajinu. Rodinné problémy, častá nedorozumění se ženou a také smrt nejmladšího dítěte vyústily roku 1889 v odstěhování se do Kuklovky, kde žil a maloval až do konce svého života. Obraz koroptví na titulce tohoto čísla okouzluje citlivou barevností přírody, hlubokým tichem, jaké může být jen v krajině pokryté vrstvou sněhu, magickou silou okamžiku, kdy sám malíř se stává lovcem, pokoušejícím se vyrvat přírodě část tohoto kouzla, které je v přírodě stejně pomíjivé jako v životě, a zachytit ho na plátně. Obraz se nachází v Národní galerii ve Varšavě. |