Můžeme pracovat s cookies,
ať víme, jak to na našem webu žije?

Průvodce disciplinárním řízením

Zvěrokruh 11/2021 15.11.2021
  Časopis Zvěrokruh 11/2021
     Pro praxi
 

23_stranska

2. díl: Zpracování podnětu revizní komisí.

Přípravné řízení.

Text: Vladěna Stránská


 

Předchozí díl (Disciplinární řízení Komory jako součást veřejné správy. Příjem stížností a podnětů.) poukázal na postavení disciplinárních orgánů Komory v systému státní správy a jeho úlohu při podání stížnosti stěžovatelem na výkon veterinární a léčebné péče veterinárními lékaři. Byl popsán způsob a forma podání stížnosti a podnětů k prošetření Komorou, jejich evidence a vyrozumění stěžovatele o výsledku šetření. V tomto díle bude popsáno zpracování stížnosti či podnětu revizní komisí a přípravné řízení.

Zpracování stížnosti RK

Stížnost přichází nejčastěji přímo na sekretariát Komory, který ji zaeviduje a založí spis označený spisovou značkou (z. 449/2004 Sb.). V ojedinělých případech je stížnost adresována primárně ne na sekretariát, ale např. členovi představenstva nebo revizní komise. V takovém případě je stížnost předána sekretariátu, který s ní naloží stejně, jako by ji stěžovatel zaslal přímo na sekretariát. Sekretariát po založení spisu přidělí z řad revizní komise referenta buď dle pořadníku (podobně jako u soudu), nebo podle odbornosti či povahy obsahu stížnosti. Referent případu je zodpovědný za kontrolu procesních lhůt (viz následující 3. díl), přednese ostatním členům revizní komise obsah stížnosti, navrhuje doplnění důkazů, sleduje dodání požadovaných listin, navrhuje formulaci textů korespondence a informuje ostatní členy revizní komise o stavu důkazních materiálů. Pokud je případ projednáván přímo s dotčeným veterinárním lékařem (osobně na jednání RK nebo online distančně), zahajuje s ním rozhovor a klade otázky, poté se mohou zapojit i ostatní členové revizní komise.

Úkolem revizní komise je shromáždit veškeré důkazy, které mohou co nejobjektivněji posoudit danou stížnost. Vyžádá si kompletní zdravotní dokumentaci k pacientovi (dle § 13 Profesního řádu), a to od veterinárního lékaře, na kterého je stížnost podána, i od veterinárních lékařů – svědků, kteří se na péči o pacienta podíleli nebo s případem jakkoli přišli do kontaktu (jedná se i o telefonické rady, konzultace bez vyšetření pacienta), označí- li je stěžovatel ve stížnosti nebo jakkoli během šetření vyplyne jejich účast na případu. Dotčení veterinární lékaři mohou být pro upřesnění důležitých faktů pozváni na jednání revizní komise, a to buď osobně, nebo distančně na online jednání. Pokud charakter stížnosti přesahuje odborný rámec členů revizní komise nebo je zřejmé, že bude podán návrh na disciplinární řízení, může být na doporučení právního servisu KVL vyžadováno nezávislé odborné vyjádření (viz níže).

Výzva veterinárnímu lékaři, na kterého je podána stížnost

Veterinární lékař, na kterého je podána stížnost, je prostřednictvím sekretariátu písemně vyzván k vyjádření se ke stížnosti a doložení veškerých dokumentů k danému případu, a to do deseti kalendářních dnů od vyzvednutí výzvy (lhůta dle § 4 odst. 2 disciplinárního řádu). Součástí výzvy je kopie stížnosti. Výzva je odeslána formou doporučeného psaní s dodejkou, případně do datové schránky veterinárního lékaře.

Vzor dopisu/výzvy veterinárnímu lékaři, na kterého je podána stížnost:

…dovolujeme si Vám oznámit, že na Vás byla podána stížnost, kterou prošetřuje revizní komise KVL ČR pod spis. zn. XXXX/YYYY, která Vás bude o výsledku jejího šetření informovat. V příloze tohoto dopisu Vám zasíláme kopii stížnosti. Revizní komise KVL ČR Vás tímto žádá o Vaše vyjádření a zaslání veškerých materiálů v čitelné podobě, které máte k pacientovi k dispozici, a to:

• kompletní zdravotní dokumentaci k pacientovi podle § 13 profesního řádu neboli denní záznamy (dekurs)

• platební výměry a faktury

• lékařské zprávy

• výsledky laboratorních a instrumentálních vyšetření včetně kopií originálních protokolů a obrazových záznamů, pokud byly provedeny

• anesteziologický a operační protokol, pokud byl pacient uváděn do anestezie či sedace a pokud byl operován

• hospitalizační protokol, pokud byl pacient hospitalizován

• podepsané reverzy a veškerou písemnou komunikaci s chovatelem, včetně případné komunikace na sociálních sítích

• jakoukoli obrazovou dokumentaci, pokud byla pořízena

• výsledky postmortálních vyšetření pacienta, pokud pacient uhynul a byl podroben postmortálnímu vyšetření

• veškeré Vaše poznámky, které jste si k případu pořídili

• veškeré další materiály a listiny, které se mohou k případu vztahovat a být podstatné pro posouzení věci.

Zároveň Vás také žádáme o doložení kopie smlouvy Vašeho pojištění profesní odpovědnosti za rok YYYY podle § 6 odst. 2 písm. d) zákona č. 381/1991 Sb. o KVL a odst. 14 Řádu pro udělování osvědčení, nebo o doložení Vaší pracovní smlouvy dle Zákoníku práce, uzavřenou s veterinárním lékařem-držitelem pojistky profesní odpovědnosti. Zároveň Vás žádáme o dodání veškerých dokumentů, které se týkají likvidace pojistné události v případě, že ve věci je souběžně uplatňován nárok na pojistné plnění.

Vaše vyjádření, veškeré materiály k případu a doklady k pojištění, prosím, zašlete na adresu KVL ČR do 10 dnů od doručení tohoto dopisu. V opačném případě může být zahájeno disciplinární řízení z důvodu nekomunikace s revizní komisí KVL ČR dle § 15 odst. 4 zákona č. 381/1991 Sb. Podle § 15 odst. 4 zákona č. 381/1991 Sb. provádí revizní komise kontrolu veterinární léčebné a preventivní činnosti členů KVL z moci úřední na základě zákona č. 381/1991 Sb. Předání osobních údajů obsažených v dokumentaci poskytnuté ke kontrole orgánu k tomuto zákonem zmocněnému není v rozporu se zákonem č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů, a to s odkazem na ustanovení § 3 odst. 6 zákona č. 101/2000 Sb.

Výzva veterinárnímu lékaři, který figuruje jako svědek

Stěžovatel může ve své stížnosti uvést další veterinární lékaře, kteří se na případu podíleli, ošetřovali pacienta v minulosti i v inkriminované době, případ se stěžovatelem konzultovali či se na případu jinak účastnili. Tito veterinární lékaři jsou také vyzváni sekretariátem k vyjádření se k případu, vlastní stížnost ale již není v kopii této výzvy. Výzva je zasílána obvykle doporučeným dopisem, případně do datové schránky. I tito veterinární lékaři jsou povinni vyjádřit se k případu a dodat veškeré dokumenty do 10 dnů od obdržení výzvy.

Vzor dopisu/výzvy veterinárnímu lékaři, na kterého je podána stížnost:

…revizní komise Komory veterinárních lékařů ČR řešící stížnost ………. (jedná se o zvíře jménem ………….., plemeno ………………….., stáří XX let, chovatelky paní…………………, bytem………………………….), Vás v souvislosti s šetřením tohoto případu prosí o zaslání Vašeho vyjádření a zaslání veškerých materiálů v čitelné podobě, které máte k pacientovi k dispozici…(rozsah je totožný jako ve výzvě veterinárnímu lékaři, na kterého je stížnost podána, včetně doložení povinného pojištění odpovědnosti).

Odborná vyjádření, expertní posudky, znalecké posudky

K odborně komplikovanějším případům nebo na doporučení právního servisu Komory k zajištění objektivity a nezávislosti rozhodnutí si revizní komise vyžádá odborné vyjádření nezávislého renomovaného odborníka (experta), působícího mimo disciplinární orgány Komory. Každé takové odborné vyjádření se svou strukturou blíží znaleckému posudku, přestože jeho zhotovitel není soudní znalec, a každý oslovený expert dostává v tomto směru příslušné instrukce. Revizní komise se snaží primárně využívat soudní znalce, diplomanty, univerzitní učitele a renomované odborníky s publikační a přednáškovou aktivitou. Oslovený expert dostává ke zpracování vyjádření anonymizovaný spis a otázky, které má zodpovědět. Pokud je podán návrh na disciplinární řízení, obviněný veterinární lékař se o existujícím posudku či odborném vyjádření dozvídá z žaloby a na svou obhajobu si může přizvat vlastního znalce či experta.

Řešení stížností na členy revizní komise a čestné rady, podjatost a stížnost na nesprávný úřední postup

Stížnosti a podněty na činnost členů revizní komise a členů čestné rady přijímá sekretariát. Pokud se jedná o stížnost na odbornou činnost, pak tu řeší revizní komise, případně čestná rada, standardním způsobem. Dotčený veterinární lékař je však vyloučen z jednání o dané věci. Stížnosti na nesprávný úřední postup RK nebo ČR řeší prezident nebo představenstvo. Člen revizní komise, případně čestné rady, může být vyloučen z jednání o věci pro podjatost. Pokud je vznesena námitka podjatosti na předsedu RK, může návrh na zahájení disciplinárního řízení podat místopředseda. Pokud je vznesena námitka podjatosti na předsedu i místopředsedu RK, pak pravomoci revizní komise přecházejí na představenstvo.

V příštím díle následuje:

Ukončení přípravného řízení. Procesní lhůty, návrh na DŘ či DP, vytýkací dopis, odložení stížnosti. Princip navržení výše trestu.

Zpět na výpis
Inzerce

Inzerce

Seznam veterinárních lékařů

Seznam veterinárních lékařů

Registr zvířat

Registr petpasů

Časté dotazy

Časté dotazy

Úřední deska

Falešné razítko – MVDr. Vladimír Hodač

Zveřejněno: 13.02.2024
Datum stažení: 13.08.2024
Úřední deska

Kalendář akcí

Právě chroustám data, abych mohl zobrazit kalendář. Chvilku prosím počkejte...
Nejbližší akce
Všechny akce