Obraz na titulce – Paul Potter; Býk
Paul Potter
Současné holandské malířství sice nemá ten zvuk, jako mělo v minulosti, ale dějiny evropského malířství jsou bez holandských jmen těžko představitelné. Až do devatenáctého století bylo Nizozemsko nejen malířskou velmocí, ale i Mekkou, která malíře z celé Evropy přitahovala. Díky bohatému měšťanstvu nebyla o zakázky nouze, touha vidět svou tvář na obraze byla stejně velká jako dnes. Stačí si vzpomenout na množství fotografi í v dnešních telefonech, digitálních fotoaparátech a na internetu. Jména jako Bosch, Bruegel, van der Meer, Rembrandt či van Gogh nám zní v uších už od školních let a vedle nich je ještě řada dalších, kteří se tolik neproslavili, ale jejich díla jsou pro vývoj malířství neméně významná. Adrian Brouwer, Frans Snyder, David Teniers, Jan Fyt, Jan Siberechts, Jan Wildens, Carel Fabritius a celá řada dalších. A Paulus Potter byl jedním z nich. Nebýt tohoto malíře, o městečku Enkhuizen na severu Nizozemska by dnes věděli jen jeho občané a zatoulaní výletníci. Vesnička, poprvé zmiňovaná okolo roku 1000, obdržela 1355 městská práva a časem se díky rybolovu rozrostla ve významný přístav. Většina holandských rybářských lodí vyplouvala právě odtud a v polovině 17. století měl Enkhuizen okolo 25 000 obyvatel, což bylo v té době velkoměsto. A tady se v první polovině sedmnáctého století narodil Paulus Potter, malíř, jehož obraz Býk máme dnes na titulce, se kterým jsme se sice na titulkách již setkali, malíř kterému obyvatelé města nechali na jeho počest postavit pomník, z něhož Paulus Potter pohlíží na své ctitele s paletou a štětci v ruce. |